Kovai su patyčiomis – taikomojo teatro metodika, kurios veiksmingumas įvertintas tarptautiniu mastu

Patyčių tematika tiek Lietuvoje, tiek kitose pasaulio šalyse tampa vis aktualesnė. Paskutinė UNESCO ataskaita parodė, kad daugiau nei 30 proc. pasaulio mokinių yra patyčių aukos, kenčiančios dėl prastų mokslo pasiekimų, mokyklos nelankymo, fizinės ir psichinės sveikatos. Daugelis švietimo ekspertų tvirtina, kad siekiant užkirsti kelią patyčioms svarbus vaidmuo atitenka mokytojams ir švietimo pagalbos specialistams mokyklose. Jų kompetencijos bei žinių tobulinimas ženkliai prisideda prie efektyvesnio pagalbos teikimo tiek besityčiojantiems, tiek nuo patyčių nukentėjusiems asmenims.

Siekiant suteikti mokytojams galimybes tobulėti ir efektyviai spręsti įvairias patyčių situacijas, Karaliaus Mindaugo profesinio mokymo centras kartu su partneriais iš Graikijos, Italijos, Jungtinės Karalystės, Portugalijos ir Lenkijos dalyvavo tarptautiniame projekte „EIRENE: using community learning paths to tackle bullying“. Jo metu vyko tarptautiniai mokymai, buvo kuriama ir išbandoma  taikomojo teatro metodologija, leidžianti mokytojams atnaujinti savo kompetencijas patyčių tema ir padėti su patyčiomis susidūrusiems asmenims.

Taikomojo teatro metodika – kaip tai veikia?

Dar 2020 m. sausio mėnesį Karaliaus Mindaugo PMC profesijos mokytojos Janina Kukauskienė ir Greta Trofimovaitė dalyvavo „Eirene“ projekto tarptautiniuose mokymuose Jungtinėje Karalystėje, kur susipažino su taikomojo teatro metodu ir buvo apmokytos vesti patyčių  prevencinius užsiėmimus.

„Teatras – vienas iš efektyviausių patirtinio mokymosi metodų. Taikant taikomojo teatro metodą kartu su mokiniais kuriami vaidmenys, pasakojimai, įvairios situacijos patyčių tema. Tai duoda mokiniui galimybę pažvelgti į savo praeitį ir dar kartą išgyventi savo poelgius, jausmus kuriamoje situacijoje. Tai prisideda prie empatijos, įsitraukimo, bendravimo tarp mokinių nesmerkiant įgijimo. Taip pat palengvina mokinių susibendravimą tarpusavyje, nuima įsitempimą, susikaustymą, įtraukia į patį procesą“, – sako profesijos mokytoja J. Kukauskienė. 

„Smagiausia girdėti, kad mokiniai nori tęsti užsiėmimus. Gera žinoti, kad yra metodikų, kuriomis mes galime pasiekti daugiau. Būtent taikomojo teatro metodo taikymas gali puikiai prisidėti prie pozityvaus klimato kūrimo. Tai puikiai padeda prakalbinti mokinius, kadangi užsiėmimų metu mokiniai žino, jog čia nėra teisiami, čia niekas jų nevertina. Tokiu būdu jie atsiveria, netiesiogiai mokosi priimti žmonių ir idėjų įvairovę, išreikšti savo idėjas, jausmus ir emocijas“, – savo mintimis dalinasi G. Trofimovaitė.

Tai, kad laiku ir profesionaliai suteikta pagalba užkerta kelią tolesniems patyčių atvejams, stiprina pedagogų rolę, skatina tarpusavio supratimu grįsto bendravimo ugdymą sako ir Karaliaus Mindaugo PMC socialinė pedagogė Nijolė Dinapienė. „ Dažniausiai mokiniai, kurie praeityje yra patyrę patyčias vengia apie tai kalbėti. Šis teatro metodas padeda palaipsniui atsiverti ir išsisakyti. Visos veiklos vyksta nuosekliai ir tai leidžia subtiliai priartėti prie mokinių bei juos geriau pažinti“, – sako N. Dinapienė.

Mokinių įsitraukimas ir mokymų rezultatas

Tai, kaip metodas veikia praktiškai 2021 m. gegužės 10 ir 11 d. patikrinta mokymų Karaliaus Mindaugo PMC mokiniams metu, kuriuos vedė profesijos mokytojos Janina Kukauskienė ir Greta Trofimovaitė. Patyčių problematika buvo pristatoma per įvairius aktyvius užsiėmimus ir darbą grupėse, taikant taikomojo teatro metodiką.

„Užsiėmimai paliko didžiulį įspūdį. Jie padėjo atsiskleisti ir įsigilinti, kokį jausmą sukelia patyčios. Kai pats tai patiri imituojamoje situacijoje gali realiai suvokti, kaip baisu atsidurti tokioje situacijoje. Manau, kad tokie užsiėmimai galėtų vykti dažniau, nes yra ne tik labai įdomūs, bet ir leidžiantys pažinti patyčias iš arčiau“, – savo įspūdžiais apie mokymus dalinosi mokinė Eglė Cvirkaitė. Jai pritarė ir kolegė Ancė Zviedrina, tikinanti, kad užsiėmimai palieka gilų įspūdį ir priverčia susimąstyti apie žmones, kurie patiria patyčias: „Kai užsiėmimo metu vaidini patyčių auką ir girdi tuos baisius žodžius, suvoki, kad tai labai skaudu. Tikrai tai priverčia iš naujo permąstyti savo, draugų, pažįstamų poelgius ir išsakytus žodžius“.

Po šių mokymų Karaliaus Mindaugo PMC mokiniai sukūrė prevencinį video, kuris galėtų paskatinti jų bendraamžius susimąstyti apie patyčias ir užkirstų kelią jų plitimui. Džiugu, kad suvieniję jėgas, mokiniai patys ir režisavo, ir filmavo, ir montavo. Šis video taip pat buvo pristatomas projekto gerosios patirties viešinimo renginyje 2021 m. birželio 22 d. Renginio metu suinteresuotiems asmenims buvo pristatoma taikomojo teatro metodika, patirtis įgyvendinant projektą, diskutuota tema „Patyčios: ar gebame jas atpažinti ir kaip joms užkirsti kelią?“

Dalinamės mokinių sukurtu video ir linkime be patyčių gyventi kiekvieną dieną!

Daugiau informacijos apie projektą: https://eireneproject.eu/wp/.

Ši publikacija atspindi autoriaus, bet ne Švietimo mainų paramos fondo, Europos Komisijos ar jos institucijų požiūrį, Europos Komisija neatsako už šios medžiagos turinį ir galimą panaudojimą.

Dalintis su draugais: