Mokiniams verslumo pamokos Italijoje
Verslumo ugdymas profesinio mokymo įstaigose įgyja vis didesnę reikšmę. Siekiama, kad čia mokslus baigę mokiniai ne tik lengvai susirastų darbą, bet ir gebėtų kurti nuosavą verslą. Šiuo tikslu būsimieji savo amato žinovai dalyvauja įvairiuose projektuose, yra nuolat skatinami kurti ir dalintis verslumo idėjomis.
Tam, kad tos idėjos gimtų, o joms įgyvendinti nepristigtų motyvacijos, būtina mokytis ir ugdyti verslumo mąstyseną. Šiuo tikslu Karaliaus Mindaugo PMC kaip partneris dalyvauja verslumo ugdymo projekte “Craftsmanship`s Future of Europe: I AM ABLE TO DO!”. Kovo 24 – 29 d.
į vizitą Italijoje vyko aštuoni Karaliaus Mindaugo PMC, karjeros konsultantė Judita Matulevičienė ir profesijos mokytoja Rūta Urbelienė. Kartu su lietuviais vizite susitiko ir mokiniai iš Italijos bei Latvijos.
Konsultavimo ir mokymų asociacijos „FOIL“ verslo konsultantai dalinosi su jaunimu savo patirtimi ir žiniomis apie verslaus lyderio ugdymą. „FOIL“ asociacijos vadovė dr. Pamela Bernabei išskyrė gaires jaunimui, kuriomis reikia sekti norint pradėti savo verslą. Anot J. Matulevičienės, konsultantų mokymai leido mokiniams suvokti ir isisąmoninti svarbiausius sėkmingos profesinės karjeros žingsnius. „Pirmiausia, reikia atpažinti ko aš, kaip asmuo noriu, įsivertinti, ar tam turiu gebėjimų/įgūdžių ir ar visam tam yra poreikis rinkoje. Įsitraukę į diskusijas ir praktines veiklas, mokiniai būtent ir susipažino su „ABLE TO DO“ metodika, kuria norima pabrėžti, kad mes visi „GALIME TAI PADARYTI,“– pasakoja J. Matulevičienė.
„ABLE TO DO“ metodika – kas tai?
Pasirodo, šią metodiką galima taikyti mokymo procese mokiniams, kurie po mokslų planuoja dirbti tiek pagal darbo sutartį, tiek turi tikslą kurti individualų verslą. Karaliaus Mindaugo PMC mokiniai vizito Italijoje metu ne tik ugdė save, kaip verslius lyderius, bet ir analizavo „ABLE TO DO“ metodikos elementus. Vienas iš jų – šalies istorinis, kultūros pažinimas, kuris leidžia suvokti, ar sukurtai verslo idėjai yra poreikis rinkoje. Mokiniams visa informacija buvo pateikta per „Made in Italy“ pavyzdį – aplankant išskirtinius ir autentiškus italų verslus, klausant įdomių lektorių paskaitų.
Pirmosiomis mokymų dienomis aplankytas Milano politechnikos universitetas į kurį stoja studentai iš viso pasaulio tam, kad išmoktų Italijos dizaino paslapčių. Mokymų universitete dėka mokiniai susipažino, kokius elementus apima Italijos dizainas ir kaip šios šalies dizaineriai kuria idėjas. Šiuo pavyzdžiu siekta parodyti iš ko galima kildinti unikalias verslo idėjas vystant prekės ženklą „Made in Lithuania“. Puikiu praktiniu pavyzdžiu tapo vizitas į vietinį Lodžio provincijos sūrio fabriką, kuriame gaminamas specifinis jų regiono sūris „Pannerone“.
Kitas svarbus „ABLE TO DO“ metodikos elementas – technologinės kompetencijos. Mokymų metu akcentuota, kad norint sukurti sėkmingą verslą, reikia praktiškai išmanyti sritį, kurioje ruošiamasi vystyti verslo idėją. „Tai mums padėjo suprasti vizitai į rankų darbu grįstas baldų gamybos įmones – modernumu garsėjančią „Delmonte“ ir elegancija bei klasika pasižyminčią „Provasi“, kurios baldai atsiduria pilyse ir ambasadose. Mokiniams įspūdį paliko ir kiti susitikimai su amatų ekspertais. Pavyzdžiui, kalvis Tony Mastro yra sukūręs daugybę kūrinių iš metalo pagal Antonio Meneghetti dizainą.
„Sėkmingas verslas yra tada, kai gali užtikrinti, kad teiki geriausią šios srities produkciją. Jei manai, kad kažkas už tave teikia geriau, eik ir susirask tą iš kurio gali mokytis ir tobulėti, kad taptum geriausiu“, – tokiu palinkėjimu jaunimui dalinosi „FOIL“ asociacijos vadovė dr. Pamela Bernabei.
Ką apie verslumą mąsto mokiniai?
Po vizito grįžę Karaliaus Mindaugo PMC mokiniai lyg susitarę tvirtina, jog projektas suteikė papildomą pliūpsnį energijos, motyvacijos tobulėti ir siekti savo svajonių. Daugelis jų, įgiję amatą, ketina kurti savo verslą ir dirbti pagal įgytą profesiją. Įdomiausia tai, kad ne vienam mokiniui jau teko išbandyti save daugelyje sričių, krimsti mokslus aukštojoje mokykloje, suklysti ir ieškoti naujų karjeros galimybių.
Projekte dalyvaujanti Aurelija Kusaitė teigia, kad aukštojo mokslo diplomas negarantuoja sėkmingos karjeros. Įgijusi KTU pramoninio dizaino bakalaurą mergina suprato, kad tai ne ta sritis, kurioje norėtų realizuoti save ir jaustųsi laiminga.
„Mane visada labai traukė menai, tad ilgai nedvejojus nusprendžiau sekti savo hobiu ir įgyti floristo profesiją. Daugelis negalėjo suprasti, kaip diplomuota inžinierė staiga atsiduoda floristikai. Bet įdomiausia tai, kad kai mokaisi tai, kas iš tiesų labai patinka, pats atsigauni ir daraisi gyvesnis. Tikrai manau, kad norėčiau turėsi savo versliuką, kuris būtų susijęs su floristika. Nuo ko pradėti, kaip atrasti savyje verslumo gyslelę ir užkurti vidinį varikliuką mokėmės ir vizite Milane. Kai savo akimis pamatai nuostabiai veikiančius ir pasaulyje vertinamus verslus, susipažįsti su juos kūrusiais žmonėmis suvoki, kad vis dėl to viskas įmanoma. Reikia tik pačiam išlaisvinti save, nebijoti rizikuoti ir nuolat tobulėti. Reikia siekti būti geriausiam savo srityje“, – įspūdžiais dalinasi Aurelija.
Tai, kad reikia sekti savo hobiu Aurelijai pritaria ir Andželika Jurešiūtė – diplomuota finansų specialistė. „Taip ir neteko dirbti pagal universitete įgytą specialybę. Džiaugiuosi, kad nepabijojau daryti sprendimų, atsigręžti į pomėgius. „Kai buvau maža, mano tėvai turėjo nedidelę siuvimo įmonę. Ten nuolat sukiodavausi ir aš. Siūdavau lėlėms drabužius, augau tarp siūlų ir audinių. Taigi po universiteto išbandžiau save siuvimo kursuose, tada įsidarbinau į fabriką, nes reikėjo atlikti praktiką. Dirbau sukirpimo srityje 3 metus, išmokau dirbti įvairiomis mašinomis, tačiau supratau, kad tam tikrų žinių vis dar trūksta. Taip atradau siuvėjo profesiją Karaliaus Mindaugo PMC. Stengiuosi kaip įmanoma daugiau investuoti į save. Tą labai akcentuoja ir „I AM ABLE TO DO“ projektas. Tikiu, kad ateis ta diena, kai vadovausiu savo siuvimo įmonei,“ – teigia Andželika.
„Mane į priekį veda vienas tikslas – noriu tapti dizaineriu, turėti savo prekinį ženklą ir kurti kokybiškus bei išskirtinius drabužius. Jei daugelis mano kolegų pabaigę 12 klasių stojo bet kur, kad tik įstoti arba blaškėsi, tai aš tiksliai žinojau savo kryptį. Man reikalingi labai geri pagrindai, kad nuosekliai galėčiau žingsniuoti savo svajonės link. Įgijęs siuvėjo profesiją mokysiuosi toliau, nes tą akcentuoja ir verslumo projektas, kuriame dalyvauju su kolegomis“ – pasakoja Arminas Rimkus.
Į vizitą Italijoje vykusiai Agnei Tauragytei puikiai pavyksta suderinti mokslus ir darbą itališka produkcija prekiaujančioje optikoje. Ji praktiškai kiekvieną dieną gali įsitikinti „Made in Italy“ produktų kokybe. Smulkiojo verslo organizatoriaus mokymo programos antrakursė pasakoja, kad ateityje norėtų studijuoti tarptautinį verslą ir dar daugiau sužinoti apie verslo kūrimo principus.
Su verslo kūrimo subtilybėmis susidūręs Laisvydas Karvelis dar besimokant 9 klasėje pradėjo labai domėtis verslu, norėjo užsidirbti, susikurti pasyvias pajamas. Vaikiną taip pat 10 metų lydėjo krepšinis. „Po 10 klasių tėvams pasakiau, kad išeinu mokytis į profesinę mokyklą. Norėjosi išeiti iš komforto zonos. Šie metai man jau paskutiniai besimokant sporto klubo paslaugų darbuotojo programoje. Esu sukūręs Facebook reklamos agentūrą, taip pat dirbu asmeniniu treneriu dviejuose sporto klubuose. Manau, kad svarbiausia kiekvienam žmogui atrasti tai, kas jam labiausiai patinka, ką veikdamas jis jaučiasi geriausiai ir bandyti realizuoti visapusiškai šioje srityje. Dalyvavimas projekte visiems mums suteikė daugiau pasitikėjimo savimi, tikėjimo savo idėjomis,“ – džiaugiasi Laisvydas.
Projektu „ABLE2DO“ siekiama įtraukti jaunus žmones į verslumą mokant juos tradicinių amatų, perduodant tarptautinę geriausių Italijos amatininkų patirtį. Projekto vykdytojas – Baltic Ontopsychology Association (Latvija).
Ši publikacija atspindi autoriaus, bet ne Švietimo mainų paramos fondo, Europos Komisijos ar jos institucijų požiūrį, Europos Komisija neatsako už šios medžiagos turinį ir galimą panaudojimą.
Karaliaus Mindaugo profesinio mokymo centro informacija